چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟؟؟!!!

اخرین ویرایش 1401/04/20 10:52

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟؟؟!!!

 

چگونه ملک مشاع را بفروشیم؟؟؟!!!

 

ملک مشاع یا ملک مشترک به ملکی گفته می شود که بیش از یک مالک دارد و مالکیت هریک مشترک است؛ یعنی هر مالک در تمام اجزا ملک حق دخل و تصرف دارد. در مورد اینگونه املاک ، قانون سهم هر یک از شرکا را معلوم و مشخص کرده اما از لحاظ محدوده جغرافیایی متمایز و تفکیک نکرده است که در واقع تبعات حقوقی بسیار زیادی دارد چرا که یک از مالکان ملک مشاعی در هر نقطه از زمین می تواند به نسبت سهم خود ادعای مالکیت کند. در این نوشتار مراحل فروش ملک مشاع برای آگاهی مالکان املاک مشاعی شرح داده می شود.

 

1)در مورد ملک، پلاک، زمین، مستغلات به تصمیم و حکم قطعی مراجع صلاحیت دار اعم از اداره ثبت و از طریق دادگاه مبنی بر غیر قابل افراز بودن ملک گواهی صادر شود.

 

2)هر یک از شرکا می توانند برای فروش در خواست دهند.

3)دادگاه باید دستور فروش دهد، یعنی یکی از شرکا باید با مراجعه به دادگستری درخواست فروش ملک غیر قابل افراز بدهد. چون دستور است و حکم تلقی نمی شود، بنابرین قابل تجدید نظر خواهی نیست و دادگاه در صورت بروز اشتباه می تواند آن را اصلاح کند.

 

4)راه دیگر این است که ملک از طریق مزایده به فروش برسد. در مزایده کارشناس ارزش پایه ای برای ملک تعیین می کند و برنده مزایده کسی است که بالاترین پیشنهاد را بدهد. باید توجه داشت که حضور نیافتن شرکا یا شخص ثالث در جلسه مزایده مانع از انجام مزایده نخواهد بود و شخصی که در خواست فروش کرده است خودش هم می تواند ملک را خریداری کند.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: