دعوای حقوقی رفع تصرف عدوانی

اخرین ویرایش 1401/04/16 12:29

دعوای حقوقی رفع تصرف عدوانی

 

دعوای حقوقی رفع تصرف عدوانی

 

ممکن است شخصی در یک برهه زمانی، ملکی را در تصرف خود داشته باشد، اما شخص دیگری بدون رضایت او و به صورت غیر قانونی ملک را از تصرف وی خارج نماید.

این قبیل اختلافات بیشتر در مناطق روستایی که دارای خانه باغ و یا زمین هستند به وجود می آید. خریدار غیر بومی ملکی را خریداری می کند و در آن تصرفاتی را نیز صورت می دهد اما در مراجعات بعدی ناگهان با شخص مواجه می گردد که نسبت به آن ملک ادعای مالکیت داشته و ملک را به تصرف خود درآورده است.

طبق ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی :

دعوای تصرف عدوانی عبارتست از: ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیر منقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می نماید.

مطابق این ماده دعوای رفع تصرف عدوانی صرفا نسبت به اموال غیر منقول قابل طرح است و نمی توان آن را در خصوص اموال منقول مثل اتومبیل مطرح نمود.

برای تحقق تصرف عدوانی 4 شرط لازم است :

1)تصرفات نسبت به اموال غیر منقول صورت گرفته باشد.

2)سابقا ملک به صورت قانونی در تصرف خواهان بوده.

3)در حال حاضر ملک به صورت غیر قانونی در تصرف خوانده باشد.

4)این تصرفات بدون اذن و به نحو عدوانی صورت گرفته باشد.

خواهان طرح دعوای رفع تصرف عدوانی لازم نیست حتما دارای سند رسمی مالکیت باشد، بلکه همین که تصرفات قبلی خود و مشروعیت تصرفات را به اثبات برساند از نظر حقوقی کفایت می نماید.

اما لازم به ذکر است در صورت داشتن سند مالکیت رسمی دیگر لازم نیست اثبات نماید که پیش از این در ملک تصرف داشته است بلکه با در دست داشتن سند مالکیت، تصرف قبلی او از نظر قانونی استصحاب می شود.

تصرفات متصرف ملک حتماا می بایست به صورت غیر قانونی صورت گرفته باشد و چنانچه فی مابین متصرف قبلی و فعلی قراردادی وجود اشته و یا متصرف جدید اذن در تصرف داشته باشد دیگر نمی توان به تصرف عدوانی استناد نمود.

نکته مهم دیگر این است که در املاک مشاعی نیز در صورت تصرف یکی از مالکین نسبت به مال مشاعی و چلوگیری از تصرفات سایرین امکان طرح دادخواست رفع تصرف عدوانی وجود خواهد داشت. برای نمونه می توان از تصرفات یکی از واحد های آپارتمان در پشت بام و یا قسمت های مشاعی ساختمان نام برد.

پس از صدور رای نسبت به رفع تصرف عدوانی، رای به فوریت به اجرا در خواهد آمد و حق تجدید نظر خواهی محکوم علیه جلوی اجرای دادنامه را نخواهد گرفت.

در صورت فسخ رای در مرحله ی تجدید نظر،اقدامات فسخ رای در مرحله ی تجدید نظر، اقدانات اجرایی صورت گرفته توسطه اجرای احکام برای رفع تصرف عدوانی، به دستور دادگاه اجرا کننده ی حکم به حالت قبل از اجرا اعاده خواهد شد.

آنچه در این پست گفته شد مر بوط به دعوای حقوق رفع تصرف عدوانی می باشد.

تصرف عدوانی هم جنبه ی حقوقی دارد و هم جنبه کیفری اما ملزومات طرح شکایت کیفری تصرف عدوانی با دادخواست حقوقی متفاوت می باشد. برای طرح شکایت کیفری تصرف عدوانی شاکی یا همان متصرف سابق حتمااا باید دارای سند مالکیت رسمی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: