اصطلاحات حقوقی مشاور املاک !!!؟؟؟

اخرین ویرایش 1401/04/13 12:30

اصطلاحات حقوقی مشاور املاک !!!؟؟؟

 

اصطلاحات حقوقی مشاور املاک !!!؟؟؟

 

پایان کار:

یکی از گواهی مهم ساختمان است که از طرف شهرداری، برای ملکی که ساخت و ساز آن به اتمام رسیده، صادر می شود. اگر ملکی این گواهی را نداشته باشد امکان ثبت سند ندارد. بنابرین به عنوان مشاور املاک لازم است با این گواهی آشنا باشید.

سند تک برگ :

سندی است که جایگزین سند منگوله دار شده و به دلیل اعتبار زیادش از نظر کاهش جعل اسناد و جرایم در بین مردم، بیشتر رواج دارد. این سند، مالکیت صاحب زمین یا ملک را مشخص می کند و تنها دارای یک برگ هولوگرام شده است.

سند شش دانگ :

سندی که مالکیت تمام و کمال آن، با یک نفر است و فرد دیگری در این ملک، سهمی ندارد.

مشاع :

یکی از اصطلاحات مشاور املاک که اغلب در زمان معرفی یک ملک شنیده می شود، اصطلاح مشاع یا مشاعات است. اگر ملکی چند مالک داشته باشد، هر یک میزان معینی سهم از آن ملک را دارند. اما بعضی از بخش های ملک مانند حیاط، پشت بام، راه پله و…… به صورت اشتراکی استفاده می شود که به آن بخش ها، اصطلاح مشاع می گویند.

جمع این کلمه، مشاعات است که به مجموع بخش های اشتراکی اطلاق می شود.

 

سر قفلی :

یکی از اصطلاحات رایج در مشاوره املاک که مخصوص املاک تجاری است، سرقفلی نام دارد. سرقفلی به طور جداگانه در معاملات ، قابل انتقال است و به دو نوع؛ سر قفلی ناشی از  حق کسب و پیشه و سرقفلی واقعی تقسیم می شود. در یک تعریف ساده، سرقفلی حقی است که مستاجر با پرداخت مبلغی به مالک در محل تجاری پیدا می کند و برابر آن می تواند با اجاره ناچیز، از آن ملک استفاده کند.

 

عرصه و اعیان :

حتما در بین اصطلاحات مختلفی که از زبان مشاوران املاک شنیده اید، عرصه و اعیان به گوشتان خورده است. منظور از عرصه زمینی است که ملک در آن ساخته می شود و به بخش های ساختمانی که در آن زمین بنا می شود، اعیان می گویند. در واقع اعیان؛ آثار غیر منقولی است مانند خانه و درخت که افراد آن را در زمین ایجاد می کنند.

 

مال منقول و غیر منقول :

اموال منقول اموال مادی هستند که قابل جابجایی از مکانی به مکان دیگر می باشند بدون آنکه به خود آن ها یا محل استقرار آنها آسیبی وارد شود؛ مانند خودرو. ولی در مقابل، مال غیر منقول مالی است که جابه جایی آن غیر ممکن است و سبب آسیب به خود آن مال یا محل استقرار آن میگردد.

عین و منفعت :

اموال را در یک تقسیم بندی می توان به عین و منفعت تقسیم نمود که منظور از عین مالی است که ماهیت مستقل دارد و وجود آن وابسته به مال دیگری نیست مانند میز و صندلی ولی منفعت مالی است که به تدریج از عین مال دیگری به وجود می آید و وابسته به مال دیگری است و به عبارت دیگر از آن حاصل میگردد. برای مثال خانه عین است و سکونت در آن منفعت.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: