دانستنی های حقوقی املاک که هر مشاوری باید بداند!!؟؟!!

اخرین ویرایش 1401/04/09 11:07

دانستنی های حقوقی املاک که هر مشاوری باید بداند!!؟؟!!

 

دانستنی های حقوقی املاک که هر مشاوری باید بداند!!؟؟!!

 

اموال منقول و غیر منقول:

اموال منقول به اموالی گفته می شود که امکان انتقال آن ها وجود دارد؛ مانند خودرو. در مقابل اموال منقول، اموال غیر منقول هستند که امکان جابه جایی آن ها وجود ندارد.

 

عرصه و اعیان :

به زمین یک ملک ، عرصه گفته می شود. و هر آنچه که روی آن ساخته شود هم اعیان نام دارد.

عین و منفعت :

به مالی که ماهیت مستقل دارد، عین می گویند. اما منفعت وابسته به مال دیگری است، اگر خانه و سکونت در آن را در اجاره نامه در نظر بگیریم؛ خانه عین موجر و مالک بوده و سکونت در آن منفعت برای مستاجر یا خود مالک است.

 

اجاره نامه :

به قرار دادی گفته می شود که بین صاحب ملک(موجر) و اجاره کننده (مستاجر) تنظیم می شود. این قرارداد مفادی از جمله مشخصات طرفین، میزان اجاره بها، مدت اجاره، مورد اجاره، و شرایط طرفین را دارد.

ملک مشاع و مفروز :

 

ملک مشاع به ملکی گفته می شود که دارای چند مالک است که هر یک، سهمی مشخص از شش دانگ دارند. البته این سهم از ملک مجزا از سهام دیگران نیست و همه شرکا نسبت به سهم خود در هر ذره از ملک شریک هستند. در ادامه به ملک مشاع، تقسیم و جداشده ملک مفروز می گویند.

بایع، مبیع و عقد بیع املاک یا مبایعه نامه :

در نظام حقوقی به شخصی که قصد فروش مالی را دارد،بایع و به هر مالی که فروخته شود مبیع می گویند. در حوزه حقوقی هم به قرارداد خرید ملکی که در آن مبلغ مشخصی میان خریدار و فروشنده رد و بدل می شود،عقد بیع املاک یا مبایعه نامه گفته می شود.

 

اقاله یا تفاسخ :

گاهی در عقد قرار داد، طرفین بر اساس توافقی که انجام داده اند به فسخ قرارداد می پردازند، به این توافق، اقاله میگویند.

حق انتفاع :

کشاورزی باغی را به مدت یک سال اجاره می کند، که در قراردادی که مالک منعقد می کند، مکتوب می شود که آن کشاورز حق انتفاع دارد. به این معنی که می تواند از محصولات باغ در مدت زمانی که در قرار داد ذکر شده استفاده کند. حق انتفاع، تعریفی مانند اجاره دارد. بر این اساس، شخصی حق استفاده از مالی متعلق به شخص دیگری است را در اختیار می گیرد.

 

سر قفلی :

این موضوع فقط مربوط به املاک تجاری است. در قراردادی است که بین موجر و مستاجر در املاک تجاری منعقد می شود، در ابتدا مبلغی در صورت توافق بین طرفین ردوبدل می شود. مستاجر بعد از گذشت سال ها ملکی را در هیچ نام و نشانی نداشته و به سود و شهرت می رساند و به این ترتیب در ملک شریک می شود.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: