نکات مهم حقوقی در خرید خانه

اخرین ویرایش 1401/04/06 11:36

نکات مهم حقوقی در خرید خانه

 

نکات مهم حقوقی در خرید خانه:

 

ملک حتما باید سند داشته باشد : 

در هنگامی که قصد خرید خانه دارید لازم است بررسی نمایید که آیا سند رسمی دارد یا خیر !!؟؟

طبق ماده 22 قانون ثبت دولت تنها فردی را به اسم مالک می شناسد که ملک به اسم آن ثبت شده است؛ یا به او نتقال یافته همچنین لازم به ذکر است که این ثبت یا انتقال باید در دفتر ثبت املاک ثبت شده باشد.

 

سند وکالتی:

بررسی اینکه آیا فروشنده اختیار فروش دارد ؟؟ 

اگر شخصی به وکالت از مالک، قصد فروش ملک را داشته باشد، شما باید حتماا وکالتنامه ان را بررسی کنید. وکالتنانه وکیل باید رسمی باشد، یعنی در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد و همچنین بررسی کنید که وکیل دارای اختیارات زیر باشد:

اختیار فروش ملک مورد نظر شما 

اختیار دریافت ثمن یا بهای معامله 

اختیار تنظیم سند رسمی به نام شما و……….

 

در رهن نبودن خانه:

بسیار پیش می آید که افراد برای دریافت وام از سند خانه استفاده می کنند؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که ملکی که در رهن بانک می باشد امکان خرید و فروش دارد، اما امکان تنظیم سند رسمی به نام خریدار ندارد.

 

بررسی اجاره نامه در صورتی که خانه مستاجر داشته باشد:

اگر خانه ای مستاجر داشته باشد، باز هم می توان آن را فروخت. پس مانع قانونی برای خرید و فروش خانه ای که در دست مستاجر است وجود ندارد.

اما حتماا اجاره نامه مالک با مستاجر را بررسی نمایید تا دچار مشکل نشوید. با توجه به اجاره نامه در قرارداد خود با مالک در مورد مستاجر و مدت اجاره هم تعیین تکلیف کنید.

 

ذکر انشعابات در سند:

انشعابات آب، برق، گازو..  را حتما در مبایعه نامه قید کنید. درست است که این انشعابات جزو ملک محسوب می شود؛ اما برای جلوگیری از بروز مشکل در آینده حتماا این انشعابات را قید نماایید. در خصوص تلفن ثابت نیز حتمااا انتقال تلفن را در سند ذکر کنید.

 

ثبت سند در دفترخانه :

حتما در خصوص انتقال سند رسمی به نام خودتان به عنوان خریدار تعیین تکلیف نمایید. شماره دفترخانه و تاریخ انتقال سند را مشخص کنید و همچنین بنویسید که فروشنده باید چه مدارکی را همراه خود بیاورد و در صورت همراه نداشتن هر یک از آن مدارک گواهی عدم حضور از دفتر خانه بگیرید.

 

 

 

 

برچسب ها: