اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم؟؟!!!

اخرین ویرایش 1401/04/05 10:36

اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم؟؟!!!

 

اصطلاحات ثبتی که باید بدانیم!!!

از هدف های اساسی قانون ثبت اسناد و املاک حفظ مالکیت مالکان و صاحبان حق نسبت به آنهاست.تا مانع از تعدی دیگران شده و مالکیت افراد از امنیت بهره مند باشد. در این نوشتار برخی از اصطلاحات در قانون اسناد و املاک که دانستن آن برای همه ما ضروری است شرح داده می شود.

استعلام ثبت :

دفاتر ثبت اسناد رسمی مکلف هستند هنگام انجام هر گونه معامله نسبت به املاک جاری قبلا جریان ثبتی آنها را از اداره ثبت محل وقوع ملک بپرسند. هم چنین پاره ای از دستگاه های اجرایی ذیربط و یا مراجع صالحه قضایی نیز در مواقع ضروری لازم مجاز به استعلام جریان ثبتی املاک جاری هستند.

 

بازداشت املاک :

املاک ثبت شده حسب تضای مراجع قضایی از قبیل محاکم و داد سرای عمومی و اتقلاب و شعب بازپرسی اجرای ثبت و دادگستری قابل بازداشت می باشند.

 

رفع بازداشت املاک :

 

املاکی که بر حسب دستور مراجع قضایی بازداشت می شوند اعمم از اینکه دارای سند مالکیت باشند یا نباشند طبق دستور همان مراجع از آنها رفع بازداشت که معمولا میباید :

1)دارای مهر و نشان مرجع قضایی باشند.

2)اشاره به نامه قبلی که موجب بازداشت شده داشته باشد.

3)مشخصات کامل ملک شامل پلاک ثبتی و…… باشد.

 

اعیان :

اعیان در اصطلاح ثبت به آنچه روی زمین ساخته می شود اتلاق می گردد گرچه از نظر حقوقی کلمه  زمین خود دلالت بر عرصه و اعیان میکند ولی در موضوع ثبت منظور از اعیان ساختمان و بنایی است که روی زمین (عرصه) بنا می گردد.

 

دفترچه متمم اسناد مالکیت :

 

دفترچه ای است بهادار که بعد از پر شدن ستون های نقل و انتقال سند مالکیت که در صفحات آخر اسناد مالکیت پیش بینی شده است حسب تقاضای مالک و با رعایت تشریفات به آن ضمیمه میگردد امروزه از این دفترچه تقریبا خبری نیست چرا که تمام اسناد  تک برگ شده اند و سابقه ای از مالکان قبلی در آن نیست.

 

 

 

برچسب ها: