7 شرط حیاتی تنظیم قرار داد مشارکت با مالک

اخرین ویرایش 1401/04/01 12:35

7 شرط حیاتی تنظیم قرار داد مشارکت با مالک

 

7 شرط حیاتی تنظیم قرار داد مشارکت با مالک :

 

شرط اول: 

قبل از تنظیم قرارداد ملاحظه کنید که آیا طرف اول یعنی مالک طبق سند ملک موضوع مشارکت مالک محسوب می شود یا خیر.

چون ممکن است در سند مالکیت نام شخص دیگری قید شده باشد مانند چند ورثه و یا طرف اول مدعی است ملک را از مالک خریده که باید وکالتنامه و مبایعه نامه اراِیه نماید و اصالت آنها بررسی دقیق شود.

 

شرط دوم :

مالک قبل از انجام معامله ملک را به غیر انتقال نداده باشد و به قصد کلاهبرداری مترصد قرار داد و دریافت پولی باشد.

 

شرط سوم :

 

اگر ملک ورثه ای است باید تمام وراث شخصا یا توسط وکیل قانونی یا توسط ولی یا قیم درجلسه حاضر و قرارداد را امضاء نمایند.در غیر این صورت برای سازنده مشکل جدی به واسطه ی عدم امضای یکی از وراث یا شرکا پیش خواهد آمد خصوصا اگر مبلغی را بلاعوض به ورثه بخواهد پرداخت نماید.

شرط چهارم:

 

اگر مبالغی قرار است هزینه شود و پرداخت آن بصورت برابر یا بر اساس سهم طرفین باید پرداخت شود حتما باید تضمین کافی از مالک اخذ شود تا سازنده مطمین باشد که می تواند آنچه را که اضافه بر سهم خود به شهرداری یا ثبت یا غیره پرداخته دریافت نماید.

چون متاسفانه به کرات دیده می شود مالکین از این قضیه شانه خالی کرده و سازنده مدرک محکمه پسندی ندارد.

 

شرط پنجم:

حتما در ضمن قرار داد یا بصورت جداگانه سهم سازنده و مالک مشخص شود تا در زمان بروز اختلاف در دادگاه مواجه با رد دعوی نشوید چون اگر سهم مثلا سازنده یا هر دو طرف تعیین نشود امکان الزام به تحویل آپارتمان علیه مالک امکان پذیر نیست. مگر اینکه تقسیم نامه تنظیم شود.

 

شرط ششم:

برای تمامی تعهداتی که مالک در مقابل سازنده دارد هم مدت و هم وجه التزام تعیین نمایید تا در صورت عدم انجام تعهد بتوانید از طریق دادگاه وی را ملزم به اجرای تعهدات و پرداخت خسارت نمایید.مثلا بابت تخلیه و تحویل ملک جهت ساخت یا بابت در اختیار قرار دادن سند ملک یا بابت دادن وکالت کاری یا در رابطه با تحویل ملک پس از ساخت و غیره.

چون اگر مدت تعیین نشود و صرفا یک مدت کلی برای قرارداد مشارکت باشد تا زمان منقضی شدن مدت قرار داد امکان الزام یا فسخ قرار داد وجود ندارد.

شرط هفتم:

حتمااا و حتماا شرط فسخ قرار داد را با حفظ منافع و هزینه کردها برای خود در قرار داد پیش بینی و تعریف نمایید.

چون در بسیاری از قرار داد ها با وجود عدم امکان اجرای قرار داد به هر دلیلی اما به واسطه اسقاط کافه خیارات سازنده متضرر شده و راهی برای فرار از مهلکه حتی از طریق دادگاه ندارد جز ماندن در باتلاق قرار دادی..

 

 

 

برچسب ها: