5 روش متداول انتقال مالکیت

اخرین ویرایش 1401/04/02 11:27

5 روش متداول انتقال مالکیت

5 روش متداول انتقال مالکیت:

 

بیع :در این روش عین ارزش ملک به مالک پرداخت می گردد که به آن ثمن معامله نیز می گویند و در قبال آن ملک به خریدار منتقل می گردد. این قرارداد با سند عادی اعم از مبایعه نامه و قولنامه یا سند رسمی اداره ثبت منعقد می گردد.

 

در مبحث معامله بیع با دواصطلاح قولنامه و مبایعه نامه روبرو می شویم.

که تفاوتی مهم با یکدیگر دارند. قولنامه قرار دادی است که طی آن مالک متعهد می شود ملک را بعدا  به خریدار منتقل کند اما مبایعه نامه یک سند است که در آن خریدار با پرداخت بیع در لحظه امضای قرارداد مالک می شود.

 

پیش فروش : پس از بیع پیش فروش متداول ترین روش انتقال ملکیت است. طبق قانون هر ملکی که مالک آن متعهد به احداث یا تکمیل ساختمان شود با هر نوعی از کاربری پیش فروش محسوب می شود. اما در بنگاه های املاک آپارتمانی که دارای کد پستی باشد می تواند با قرار داد بیع منتقل شود و کد پستی پس از زدن سقف بالاترین طبقه و دریافت گواهی عدم خلاف شهرداری برای ساختمان صادر می شود.

 

قرارداد رسمی پیش فروش اما اکثرا به دست دفترخانه ها نوشته می شود نه دفاتر املاک.

در قرارداد پیش فروش شکل پرداخت اقساط با خریدار شرط می شود و تعهدات طرفین با هم سنجیده می شود اما در مبایعه نامه خریدار از لحظه امضا مالک محسوب می شود و حق فروش نیز دارد.

 

معاوضه : در این قرارداد دوکالا که در اینجا ملک است با هم مبادله میشود. معاوضه آثار حقوقی بیع نداردو عقدی متفاوت است. لازم است اضافه کنهم که طبق دستور العمل اجرایی دفاتر املاک باید از نوشتن قرارداد معاوضه خودداری کرده و با تبدیل قیمت هر دو ملک به تومان  دوقرارداد مبایعه نامه جداگانه صادر کنند.

 

صلح: نوعی قرارداد است که در آن طرفین در مورد یهره برداری از ملک توافق می کنند. این قرار داد آثار مالکیتی سایر قراردادها را ندارد.

به کمک عقد صلح می توانید همسرتان یا هر کسی دیگر را دارای حق بهره برداری موقت یا مادام العمر از مغازه یا خانه خود نمایید. یا پس از فوت انتقال انجام دهید و غیره. اصولا هم در دفتر خانه منعقد می گردد.

 

هبه: یعنی مالک ملک خود را به کسی ببخشد. حالا مجانی یا با دریافت عوض که می تواند ارزان تر از آن ملک باشد. پس غبن دراین معامله جایی ندارد. غبن یعنی خریدار ملک را خیلی ارزان بخرد که این مساله با تایید دادگاه به طرفین اجازه فسخ یک طرفه می دهد.

بعد از هبه واهب می تواند ملک خود را پس بگیرد مگر در چند مورد:

ملک را به پدر مادر یا فرزند خود بدهد.

ملک یک دست فروخته شده باشد.

ملک تغییری کرده باشد مثلا ساخت.

فردی که ملک را گرفته خودش هم آن را به کسی دیگر صدقه و هبه دهد. 

و……

 

 

 

برچسب ها: