استعلام سند ملک با کد ملی یا پلاک ثبتی

اخرین ویرایش 1400/10/21 09:39

استعلام سند ملک با کد ملی یا پلاک ثبتی

سامانه ثبت اسناد و املاک کشور؛ اولین قدم استعلام سند ملک

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از قدیمی ترین دستگاه های حاکمیتی، ماموریت تثبیت و حمایت از حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه را بر عهده داشته و نقش موثری در روابط و مناسبت های اقتصادی و اجتماعی و استقرار و تثبیت مالکیت ایفا میکند.

این سازمان همچنین وظیفه تثبیت و مستندسازی مالکیت ها، ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری، تنظیم اسناد رسمی و وقایع ازدواج و طلاق، ثبت اختراعات، طرح های صنعتی، علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی و نیز اجرای مفاد اسناد رسمی را بر عهده داشته و دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق به عنوان نهادهای تخصصی تحت نظارت این سازمان فعالیت دارند.

 

استعلام سند ملک با کد ملی

خب اول باید ببینیم هدف از این استعلام چیه؟ بعضی ها میخوان بدونن آیا ملکی به نامشون هست که خودشون خبر نداشته باشن یا نه؟ یا بخوان اطمینان حاصل کنن از به نام بودن ملکشون. چون این حق رو دارن، پس میتونن با رجوع به سازمان ثبت، استعلام بگیرن و مطلع بشن.

اما اگر بخوایم با شماره ملی شخصی دیگه استعلام بگیریم که آیا فلان ملک به نام ایشون هست یا نه، و یا برای استعلام اینکه چه ملک هایی به نام همسر یا فلان فامیل هست، این کار ها طبیعتا حق ما نیست و قابل استعلام نیست، یعنی سازمان ثبت جواب ما رو نمیده مگر توسط خود مالک، وکیل قانونی مالک یا با حکم قضایی و بنا به مصلحت ها و دلایلی.

 

مراحل مختلف استعلام سند مالکیت با کد ملی

استعلام سند مالکیت بخش مهمی از روند کارهای اداری شما محسوب می‌شود و احتمالا برای موارد زیادی به آن سر و کار خواهید داشت. پس با سامانۀ آنلاین مراحل مختلف آن را طی کنید تا در کمترین زمان نتیجۀ استعلام را دریافت و پس از آن به خرید یا فروش ملک مورد نظرتان بپردازید. در ادامه شما را برای انجام این مراحل راهنمایی خواهیم کرد.

 

ثبت نام سند ملک و پیگیری ثبت اسناد


برای ثبت نام سند ملک باید مراحلی را انجام بدهید. در وهلۀ اول نیاز است که نقشۀ ملک تهیه شود. برای این کار حتما باید نقشۀ ملک یا مختصات یک نقطه از آن کاملا مشخص باشد. بعد از این باید مبلغی حدود 50 هزار تومان را به حساب بانک ملی واریز کنید. سپس به سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت شده و به ثبت نام سند ملک خود بپردازید.

 

 

پیگیری صدور سند مالکیت


افراد بسیاری هستند که مالک مالی هستند اما سند رسمی از آن ندارند. همین سبب شده است که با درخواست صدور سند رسمی مالکیت، مالکیت خود را رسمی کنند. برای ثبت درخواست صدور سند مالکیت، سامانه‌ای اختصاص داده شده است. با ورود به سامانه و انجام مراحل موردنیاز، درخواست صدور مالکیت خود را ثبت کنید. همچنین شما می‌توانید پیگیری صدور سند مالکیت خود را نیز از طریق این سامانه انجام دهید و از اخبار اطلاع پیدا کنید. اما حتما از تکمیل بودن مدارک و انجام دادن تمام مراحل برای پیگیری صدور سند مالکیت اطمینان حاصل کنید تا کارتون طولانی نشود.

 

تفاوت استعلام سند ملک با استعلام معاملات با کد پیگیری
 

امکان استعلام معاملات با کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد امکان پذیر است. این امکان بصورت آنلاین نیز امکان پذیر است. اما این استعلام با  استعلام سند ملکی کاملا متفاوت است.  استعلام سند ملکی جزو اطلاعات خصوصی افراد محسوب می شود. در حالی که قراردادها امکان گرفتن استعلام بصورت آنلاین را نیز دارند (در صورت داشتن کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد).  

 

انواع استعلام آنلاین سند ملک


با در نظر گرفتن اینکه خیلی از استعلامات باید به صورت حضوری و توسط شخص صاحب سند صورت بگیرد، استعلاماتی دیگری هم وجود دارند که می تواند بصورت آنلاین و از سایت رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گرفت. 

تصدیق اسناد و اوراق اسناد رسمی را می توانید از طریق فرمی که در سایت سازمان ثبت اسناد موجود است، از طریق این صفحه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی و با شناسه سند و رمز تصدیق پیگیری کنید.
 

استعلام ثبت و توقیف سند ملک

برای پیگیری وضعیت استعلام سندتان می‌توانید با سامانۀ آنلاین ثبت یا توقیف سند را بررسی کنید و آخرین وضعیت استعلام آن را پیگیری کنید.

 

مراحل مختلف استعلام سند مالکیت با پلاک ثبتی


برای این کار بهتر است به سایت شهرداری هر شهر سر بزنید. برای مثال با مراجعه به سایت شهرداری تهران، می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد املاک و ساختمان های تهران پیدا کنید. با توجه به هماهنگی‌هایی که در سال‌‎های اخیر بین شهرداری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شده اطلاعات جامع و مطمئنی در این زمینه وجود دارد و می‌توانید استعلام‌های مربوط به موقعیت و نشانی ملک را انجام دهید. پس از بازدید از یک ملک، در زیر پلاک شهرداری آن ملک، یک کد 8 رقمی نوشته شده. با در اختیار داشتن آن کد و وارد کردن آن در سامانه‌ی «پرداخت عوارض شهر تهران» می‌توانید اطلاعات زیادی در مورد ملک مربوطه کسب کنید و از صحت و اعتبار سند آن مطمئن شوید.




 

 

برچسب ها: