انواع عایق ساختمانی قسمت اول: پشم شیشه و پشم سنگ

اخرین ویرایش 1400/09/07 10:46

انواع عایق ساختمانی قسمت اول: پشم شیشه و پشم سنگ

دسته بندی عایق ها

عایق صوتی: باعث جذب یا دفع صدا می شود.

عایق حرارتی: از عبور و انتقال انرژی حرارتی از یک محیط به محیط دیگر جلوگیری می کند.

عایق رطوبتی: در برابر انتقال رطوبت مقاوم است و از جذب آن جلوگیری می کند.

عایق آتش: در برابر آتش مقاومت بالایی دارد و از انتشار آن به جاهای دیگر جلوگیری می کند.

 

پشم شیشه

پشم شیشه از جمله قدیمی ترین عایق های صوتی و حرارتی است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد و در صورتی که در معرض آن قرار گیرد، گاز سمی تولید نکرده و منجر به گسترش آتش نخواهد شد.

این عایق معدنی بسیار سبک است و استفاده از آن برای عایق بندی سقف، دیوارها و یا لوله ها، بار اضافی بر سازه وارد نمی کند.

عایق پشم شیشه علاوه بر این که به عنوان عایق حرارتی از انتقال سرما و یا گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند، تا حد زیادی مانع از انتشار صوت شده و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می آورد.

در کنار این مزایا، عدم مقاومت در برابر نم و رطوبت یکی از عیوب این عایق محسوب می شود، زیرا در صورت نفوذ آب به این الیاف، قارچ و باکتری در آن ها رشد خواهد نمود.

علاوه بر آن ممکن است الیاف پشم شیشه حساسیت ایجاد کنند، به همین دلیل هنگام عایق کاری سطوح باید از ماسک و دستکش استفاده شود. عایق صوتی و حرارتی پشم شیشه به منظور عایق کاری لوله ها، سقف، دیوارها، مخازن و کانال های هوایی استفاده می گردد.

 

پشم شیشه

 

پشم سنگ

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی است که می تواند دما را تا 1200 درجه سانتی گراد تحمل کند. این عایق از سنگ بازالت که نوعی سنگ آتش فشانی است تهیه می شود.

پشم سنگ به عنوان عایق آتش، نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالا است، به همین دلیل از این عایق در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و عایق کاری کانال ها و لوله ها به کار می رود.

عایق پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی است، از انتقال سر و صدا در ساختمان نیز جلوگیری می کند. این عایق در اشکال تخته ای، رولی، لحافی و پتویی به مصرف کنندگان عرضه می شود که عایق تخته ای برای سقف و دیوارها، عایق لحافی برای کف و عایق پتویی برای موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که امکان دارد الیاف پشم سنگ حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد کند، از این رو در هنگام نصب آن ها باید از ماسک و دستکش استفاده شود.

پشم سنگ 




 

برچسب ها: